تلات بنات وولد
فى مرة من المرات واحنا بنضّف البيت كعادة كل صيف لقيت فى ركن صورة قديمة شوية من زمان كان فيها تلات بنات وطفل صغير تقريبا عنده يجى سنتين تلاته سألت امى دول مين ..قالولى دول "ولاد خالتك اللى عايشين برا" هما قاعدين فى بلد غربى اللغه الرسمية عندها هى الالمانى كبيرهم كان بيدرس هنا قبل السفر والباقى تقريبا بدأ التعليم من هناك لحد وقت معين ماكنتش اسمع عنهم او ماكنتش واخد بالى انهم موجودين الكلام دا اكتشفته لما كبرت يعنى ايه سافروا برا ..وعايشين فين .. وعايشين ازاى ..وبيعملوا ايه اصل الحياة هناك غير هنا خالص .. فيها كل شئ جميل ماعدا حاجه واحده وهى ..الغربة .. هما يمكن بيحسوا بالمعنى دا ويمكن عشان بداية حياة كل انسان فيهم اتأصلت هناك فيمكن الشعور بالعكس ..يعنى البلد هنا اللى يمكن بيحسوا فيها بالــــ..غربة ! آه ،دا اللى وصلنى من الطفل الصغير اللى كبر ماشاء الله دلوقت لما بيجى مصر بتوقف حاجات كتير فى حياته وتبقى زى اللى رايح الصحرا يقضى فيها يومين وبعدين يرجع لحياته من جديد...